Gemeente, Ulpan, Masada en de dode zee - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Gemeente, Ulpan, Masada en de dode zee - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Gemeente, Ulpan, Masada en de dode zee

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

30 Januari 2015 | Israel, Beër Sjeva

Hallo mensen,

Het werd weer eens tijd voor een kleine update. De Ulpan, mijn extra taalcursus Hebreeuws, is nu al weer drie weken bezig en ik vorder goed. Ondanks dat ik niet altijd overtuigd ben van mijn kunnen, krijg ik toch goede cijfers en dat is altijd fijn. Het is nog steeds erg intensief waardoor ik per dag toch al snel 7 uur kwijt ben aan het leren van Hebreeuws.

Ondanks al dat leren mag ik gelukkig nog genoeg andere dingen doen en meemaken. Zo mocht ik afgelopen zaterdag voor het eerst een gemeente bezoeken in Beer Sheva. Dit op aanraden van een aantal van jullie, dus erg bedankt daarvoor. De gemeente heet Nachalat Yeshua en zij heeft mij erg welkom doen voelen. Het is een groep van ongeveer 60/70 mensen en bevat mensen uit de VS, Europa, Rusland, Midden Oosten etc. In de dienst werd Hebreeuws gesproken en gezongen en dat was niet alleen erg goed voor mijn Hebreeuws, maar het was ook echt heel erg mooi. Ook bezoek ik nu wekelijks een bijbelstudie voor studenten die georganiseerd wordt vanuit deze gemeente.

Daarnaast voetballen we hier veel, genieten we van de zon en koken/eten we lekker. Ik kook zelf niet trouwens vanwege mijn treurig smerige keuken, maar dat wisten jullie al. Wanneer ik vervolgens op mijn kamer ben, heb ik regelmatig contact met Els en familie via mail of Skype en dat is natuurlijk erg fijn.

Vandaag, vrijdag, zijn wij naar Masada en de dode zee geweest. Wij vertrokken om kwart voor 5 s 'nachts uit Beer Sheva, opdat wij in Masada de zonsopgang konden zien. Masada is een bergplateau dat dichtbij de dode zee ligt. Op dit bergplateau had koning Herodes een imposant paleis/fort gebouwd, waar hij in de winter verbleef. Ja wij hebben erg van het uitzicht genoten. Ook hadden wij een gids die ons nog vele interessante dingen vertelde die ik hier niet allemaal ga noemen.

Nu wij toch al dichtbij de dode zee waren, moesten we daar ook maar naar toe. Daar heb ik even in het water gedobberd en ondertussen wat Bijbel gelezen. Best bijzonder allemaal.

Afgelopen week was het, zoals sommigen van jullie wellicht weten, ook wat onrustig hier. Vorige week had Israël namelijk een konvooi van Hezbollah getroffen waarbij o.a. een generaal uit Iran bij om was gekomen. Deze week waren er vervolgens, als vergelding, wat beschietingen over en weer waarbij 2 Israëli's en een VN militair zijn omgekomen. Beide partijen zoeken echter niet naar escalatie en daarom is het nu weer rustig. Waar ik zit is het trouwens überhaupt rustig gebleven.

Hartelijke groeten mensen en bedankt voor jullie aandacht en gebeden!

  • 02 Februari 2015 - 16:43

    Dick En Gusta Groenendijk:

    Hoi Joop,

    Allereerst fijn dat je een gemeente hebt gevonden en je je daar welkom voelt. Wat een oproep in je stukje al niet kan doen! Natuurlijk blijven we je op de voet volgen en vinden het dan ook heel bijzonder wat je al in zo'n korte tijd hebt gezien/beleefd/geleerd en meegemaakt. Het is bijna te veel om te bevatten. Gelukkig heb je tussen alles door ook nog tijd om met Els en familie te communiceren. Ook niet onbelangrijk als je zo'n tijd van huis bent. Maar.... je weet waar je het voor doet.
    Wat een schitterende foto's heb je overigens gemaakt. die van die steenbok en vogels is net niet echt. van zo dichtbij en gewoon blijven staan. Of heb je heel erg ingezoemd! En zonsopgang! tja je moet er wat voor over hebben, maar dan heb je ook wat. Goed dat je er zelf even bij bent gaan staan op een foto. weet je zeker dat je er geweest bent.
    en in de dode zee drijven moet toch ook heel bijzonder zijn. Het ontbreekt je tussen de studie door gelukkig niet aan "uitstapjes" zodat je ook wat van het land Israël kan zien. Nou Joop, groetjes maar weer en tot het volgende berichtje. Dick en Gusta.

  • 06 Februari 2015 - 10:16

    Sipke Zijlstra:

    Dag Joop,

    Het ziet er goed uit/het klinkt goed, jouw eerste indrukken van het land, de natuur, de mensen en natuurlijk je studie. Mooi dat je daar zulke positieve ervaringen mee hebt. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of je echt het Bijbelse Hebreeuws gaat studeren, of het hedendaagse Ivriet. Of beide?
    We zetten je jongste verslag van, zeg, eind februari in de komende Inzicht en verwijzen verder naar je blog.
    Je zult ws. over belangstelling niet hebben te klagen!
    Heel veel sterkte, succes en zegen en geniet van de prachtige natuur daar!

    Hartelijke groet,

    Sipke

  • 12 Februari 2015 - 18:52

    Teun De Vries:

    met interesse je stukjes gelezen wat een geweldige ervaring dat je dit allemaal mag meemaken
    is het hebreeuws moeilijk te leren en is het ook moeilijk om te spreken
    wij hopen dat dekomende tijd nog rustig en vredig mag verlopen
    en wensen je sterkte met je verdere studie
    groeten ome teun en tante doete

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 8036

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Studie in Israël

Landen bezocht: