Mitzpe Ramon en eerste week college - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Mitzpe Ramon en eerste week college - Reisverslag uit Mitzpe Ramon, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Mitzpe Ramon en eerste week college

Door: יופ הוקסטרה

Blijf op de hoogte en volg Joop

12 Maart 2015 | Israel, Mitzpe Ramon

Aloha,

Dank jullie allen hartelijk voor de reacties en fijn om te horen dat het goed met jullie gaat, of in sommige gevallen 'weer' goed gaat. Mijn vakantie zit er inmiddels op en ik heb mijn eerste college week al weer gehad. Ik heb jullie echter nog niet over mijn wandeling door de krater van Mitzpe Ramon verteld, dus dat zal ik eerst doen.

Vorige week donderdag ben ik met een groepje van 8 mensen uit de gemeente hier (zie de foto's) naar het zuiden afgereisd om daar de krater bij Mitzpe Ramon te bewonderen. Eerst gingen we met de bus naar de rand van de krater om vervolgens onze wandeling te beginnen. Omdat we voor zonsondergang onze kampeerplek gevonden wilden hebben, liepen we stevig door.. maar niet zonder van de omgeving te genieten natuurlijk. Het is een bijzondere plek met allerlei verschillende gesteentes met de vreemdste kleuren. We hebben rood/paars/roze/zwart/geel/blauwig/bruin gesteente gezien en nee de gesteentes waren niet geverfd. Ook hebben we mooie woestijnbloemen gezien, berggeiten gespot en de mooiste uitzichten bewonderd. Om vervolgens, na een kilometer of 25 en veel water en zweet, aan te komen op onze kampeerplek. Daar hebben wij snel onze tentjes opgezet, noodles gegeten en van de zonsondergang genoten. Daarna gingen wij vroeg op bed, want de volgende dag wilden wij weer vroeg beginnen. Ondanks dat wij geen luchtbedden of matjes hadden en dus gewoon in onze slaapzakken op de woestijngrond sliepen, sliepen we best aardig, want we waren gewoon te moe om niet te kunnen slapen. De volgende dag dus weer vroeg op, snel noodles eten, tent opruimen en weer op weg. Marcel was al eerder in deze krater geweest en wilde ons een geweldig uitzicht laten zien vanaf een soort bergplateau. Dus wij klommen en klommen en klommen om uiteindelijk, na een niet geheel ongevaarlijke klimpartij, de top te bereiken. De klimpartij was het echter dubbel en dwars waard, want tsjonge wat een uitzicht... had daar wel een paar dagen willen blijven zo mooi(hadden mijn voeten ook niet erg gevonden). Maar na goed te hebben genoten, moesten wij toch weer naar beneden aangezien wij onze bus wilden halen. De afdaling was niet minder onaangenaam dan de klim, maar wel avontuurlijk. Wij hadden vervolgens nog ongeveer 4 uur om onze bus terug te bereiken. De laatste bus voor sabbat begon en dus de laatste bus om een ongewild langer verblijf te voorkomen. Ons werd echter verteld dat de weg terug langer zou duren.... dus hadden wij een probleem. Dat hebben wij opgelost door heel snel terug te lopen en door van de paden af te wijken om geen omwegen te maken. Nou zou men wellicht zeggen dat die paden er niet voor niets zijn en dat daar van afwijken wellicht niet het verstandigste plan is, maar het pakte niet slecht voor ons uit. Wij maakten grote vorderingen, maar toen begonnen de narigheden. Marcel kreeg last van zijn knie, iemand anders van zijn voet, mijn blaren scheurden open etc etc. Iedereen had wel wat. Gelukkig werden wij uiteindelijk opgepikt door wat auto's waardoor we toch op tijd bij de bus waren. Al met al hebben wij iets van 60 kilometer gelopen.

Een paar dagen begonnen mijn colleges dan eindelijk. Mijn vakkenpakket ziet er als volgt uit(scroll gerust naar beneden naar de foto's als het u niet interesseert):
- Hebreeuws
- Water Resources of the Middle East
- Middle Class in the Middle East
- Minorities in Israel
- Dealing with Stress in Daily Life and Emergency Situations
- Israëli Society: Visions and Divisions
- The Jewish Heritage
- Internship with the Head of the Department of Politics

De meeste vakken bevallen mij erg goed en andere iets minder.. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat ik een boel kennis op mag doen de komende tijd. Ook zijn er hier volgende week verkiezingen, dus ook dat is natuurlijk erg interessant en relevant voor mijn studie hier. Het vluchtelingenwerk dat ik wilde doen, is jammer genoeg nog niet van start gegaan wegens redenen die mij onbekend zijn. Ik hoop dat ik daar één dezer dagen ook nog mee mag beginnen.

Goed, dat was het dan mensen. Hopelijk heb ik jullie weer naar voldoening mogen informeren over mijn verblijf hier. Als er vragen zijn dan hoor ik het wel :p.

Hartelijke groetsels,

יופ

  • 14 Maart 2015 - 20:54

    Alfred Oving:

    Hoi Joop,

    Geweldig zeg wat jij daar ziet en meemaakt. Je bent er voor je studie en tegelijkertijd kun je genieten van alles wat er te zien is. Prachtige foto's en wat een wandeling zeg. Succes verder met de studie en veel plezier nog in de komende tijd. Een goede tijd gewenst en Gods zegen. Met een hartelijke groet, Alfred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 8012

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Studie in Israël

Landen bezocht: