Shokeda en Sderot - Reisverslag uit Sderot, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Shokeda en Sderot - Reisverslag uit Sderot, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Shokeda en Sderot

Door: Moi

Blijf op de hoogte en volg Joop

13 Februari 2015 | Israel, Sderot

Allo Allo,

Beste mensen, bedankt voor al jullie aandacht. Het gaat nog steeds goed met mij en alles verloopt redelijk naar behoren. Qua studie is er niet veel veranderd, het is nog steeds intensief en tijdrovend maar ja dat was ook de bedoeling. Ik merk wel dat ik veel vorderingen maak, dus daar ben ik erg dankbaar voor.

Mijn vrijwilligerswerk met vluchtelingen heeft nog niet kunnen beginnen, maar ik heb goede hoop dat dit volgende week of de week daarna wel gebeurt. We hadden deze week namelijk een afspraak met een vertegenwoordiger van het programma students4refugees, maar hij/zij kon op het laatste moment niet en nu is de afspraak verplaatst naar komende week.

Deze week heb ik ook mijn eerste zandstormpje mee mogen maken. Van maandag t/m woensdag was het hier een grote stoffige zanderige bende. Zand in je kleren, in je haar, in je ogen en ook in je mond. Overal zand, maar ja Be'er Sjeva ligt dan ook officieel in de woestijn.

Vandaag(vrijdag) zijn we in Shokeda en Sderot geweest. Twee bijzondere plaatsen ten westen van Be'er Sjeva en dichtbij Gaza. Shokeda is een bijzondere plek omdat er daar veel bloemen te bezichtigen zijn, terwijl je daar toch in de woestijn bent. Vooral de rode Anemoon komt daar veel voor, maar er waren ook gele, paarse en witte bloemen. Erg speciaal om de woestijn zo in bloei te zien staan.

Sderot is een bijzondere plaats omdat het de stad is die het dichtst bij Gaza ligt. Er zijn dorpjes die nog dichter bij liggen, maar Sderot is de dichtst bijgelegen stad. Deze stad heeft hier veel problemen van ondervonden doordat het vaak met raketten is/wordt bestookt. De Iron Dome werkt hier niet omdat de stad te dichtbij Gaza ligt. Wanneer er een raket wordt afgeschoten vanuit Gaza, dan hebben de mensen in Sderot ongeveer 15-20 seconden om dekking te zoeken. Daarom heeft men in Sderot overvloedig 'Shelters' gebouwd. Bij elke bushalte en bij elke speeltuin staat een schuilkelder. Men zegt zelfs dat je vanuit elke plek in de stad binnen 10 seconden een schuilkelder zou moeten kunnen bereiken. Vandaar dat deze stad ook wel Bomb Shelter Capital of the World genoemd wordt. Ondanks dat dit dus geen geweldig aantrekkelijke woonplaats is, blijft het inwonersaantal van deze stad stabiel en groeit dit zelfs een beetje.

Daarna hebben wij ook vanaf een uitkijkpunt Gaza zien liggen. Het is raar om te beseffen dat er op en om zo'n klein gebied zo enorm veel strijd is. En dat je op dat moment op een plek bent waar een half jaar geleden nog oorlog was, waarbij veel mensen zijn omgekomen. Zo zien we zowel mooie aspecten en nare aspecten van Israël nog geen 10 kilometer bij elkaar vandaan.

Hartelijke groeten en tot de volgende keer!

• 13 Februari 2015 - 16:34

Emke:

Hoi Joop,

Leuk om zo al je ervaringen te lezen ( en wat handig zo'n mailinglist).
    Succes met alles waar je mee bezig bent, en geniet ervan!

Groetjes,

Emke