Colleges etc - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Colleges etc - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Colleges etc

Door: nog steeds ik

Blijf op de hoogte en volg Joop

26 Maart 2015 | Israel, Beër Sjeva

Beste lezers,

Hartelijk dank voor jullie reacties en voor het feit dat jullie aan me denken, dat waardeer ik zeer. Het is alweer een tijdje terug dat ik wat geschreven heb. Dat kwam grotendeels doordat ik niet bijzonder indrukwekkende dingen heb gedaan of meegemaakt afgelopen tijd. Ik sta op, volg colleges, doe huiswerk, ga slapen en begin weer opnieuw.. Dat is echter gelukkig niet alles, dus daarom schrijf ik nu maar weer wat.

De colleges gaan goed, sommige zijn leuker/interessanter dan andere, maar dat zal altijd zo blijven. Ook mijn internship gaat goed, wat dat precies inhoudt ga ik hier echter niet uitleggen want dat zou te lang duren, maar het heeft te maken met Oost-Jeruzalem. Ook zijn er, zoals veel van jullie wellicht weten, verkiezingen geweest hier in Israël. Die verkiezingen zijn wederom gewonnen door Bibi Nethanjahu en de nieuwe regering zal weinig verschillen van de vorige. Er waren veel mensen die dit keer een andere uitslag verwacht hadden, maar dat rechts zou winnen was welhaast zeker. Dat mensen een andere uitslag verwachtten kwam met name door de media, die veel pro linkse kiezers lieten zien die er zeker van waren dat het dit keer anders zou zijn. Hierdoor gingen sommige mensen ook daadwerkelijk geloven dat het anders zou zijn. De uitslag laat echter toch duidelijk zien dat rechts het voorlopig voor het zeggen heeft en daarin ook gesteund wordt door de meerderheid van de bevolking. Dat betekent dat er weinig onderhandeld zal worden met palestijnen en dus ook dat meneer Obama niet erg blij zal zijn. Goed het ligt allemaal natuurlijk wel iets ingewikkelder, maar das de uitslag in een notendop. Als mensen daarin geïnteresseerd zijn en vragen hebben dan kan ik daar best dieper op in gaan, maar dan hoor ik het wel.

Het weer is hier inmiddels ook weer veranderd... het is nu nog warmer... Vind ik niet erg, moet ik eerlijk toegeven. Maakt sporten wel iets minder aangenaam, maar daar kunnen de meeste mensen wel mee leven.

Afgelopen week had ik ook een erg leuk gesprek met mijn huisgenoten. Het was een gesprek over God, waarin alle 3 monotheïstische godsdiensten vertegenwoordigd waren. En wablief we hebben elkaar in leven gelaten... Nee gekkigheid, het was serieus een mooi gesprek waarin we van elkaar mochten leren en waarin we elkaar mochten leren kennen, want ik heb in dat gesprek meer met ze gesproken dan in de rest van de tijd dat ik hier tot dusver was. Hopelijk volgen er meer gesprekken.

Dan last maar absoluut niet least, Els komt zondag, hiep hoi hiep hoi!! Ze zal hier 11 daagjes zijn en we zullen wat door het land reizen. Ze kan hier slapen bij 4 studentes die ik heb leren kennen bij de gemeente hier. Hoe gaan we dan door het land reizen zal u denken als ik colleges heb? Dat is heel simpel, want ik heb geen colleges de komende twee weken i.v.m. Pesach. Ja er blijft niet veel over van dit semester met al die vakanties...

Goed... dat was het wel weer voor nu. Hartelijk dank voor uw aandacht en hopelijk tot de volgende keer!

Hartelijke groetsels,

• 26 Maart 2015 - 16:32

Rob:

Tof te horen dat het goed gaat! Ben benieuwd naar je eigen mening over Nethanjahu, maar daar hebben we het later wel es over ;) wel tof om zo'n belangrijke verkiezing van zo dichtbij mee te maken. Doe de hartelijke groeten aan Els en veel plezier samen!

• 02 April 2015 - 11:02

Sipke Zijlstra:

Dag Joop, goed om weer iets van je te horen. We hebben al een paar keer nieuws en foto's van je in Inzicht opgenomen. Zo blijft iedereen een beetje op de hoogte en hopelijk getriggerd om zelf je blogs te lezen.
    Goed hoor, om dat geregeld bij te houden. En mooi dat je rustig doorgaat op het ingeslagen pad van volhardende studie. Blijf ons op de hoogte houden. Wij waarderen je inzet en de manier waarop je verslag doet van je belevenissen, inclusief de kleurige foto's. We need them!
    Fijn dat Els even aan komt waaien ....! Geniet van jullie tijd samen!
    Gods rijke zegen gewenst!

Hartelijke groet,

Sipke Zijlstra

• 02 April 2015 - 15:15

Dick En Gusta Groenendijk:

Hoi Joop,

kwam er moeilijk door vandaag, maar is uiteindelijk toch gelukt. Allereerst gefeliciteerd met je vader die vandaag jarig is. Je hebt hem vast al wel even gebeld of anders. Tenslotte kan je nu niet "lijfelijk" aanwezig zijn. En begrijp dat Els ook bij jou is nu, dus die is ook niet in Stiens op deze heugelijke dag.
    Wel heel fijn en bijzonder natuurlijk dat zij zoveel dagen bij jou kan zijn. Jullie hebben tenslotte elkaar al een lange tijd niet gezien (nou ja misschien via skype maar dan houd het wel op). Heerlijk even genieten van elkaar en van het land/omgeving. Super voor Els dat deze mogelijkheid er was/is, want ja, als dat kan moet je dat natuurlijk waarnemen. Nog fijne dagen met elkaar gewenst en straks voor Els weer een goede terugreis gewenst.
    Wat een schitterende foto's had je bij je vorige verslag gemaakt zeg. Wat een onderneming en zoveel km gelopen door een ruig gebied. Jij bent duidelijk ook wel iemand van het avontuur. dat kleeft aan je denk. Nou ja je maakt wel wat mee zo. Vind het knap dat jullie tegen de klok in dus toch nog die bus hebben weten te halen. dat zal toch niet zo'n fijn gevoel geweest zijn, als je weet dat je eigenlijk binnen een te krappe tijd terug moet zijn en dan zoveel km moet lopen nou ja lopen meer klauteren etc. en dan ook nog de nodige probleempjes zoals blaren, zere ledematen etc. En dan in die hitte. je zult wel afvallen want dat vreet energie. probeer het maar een beetje op peil te houden met eten hoor, want zoveel vet zit er niet aan bij je.
    Nou alle gekheid op een stokkie: goed dat het ook met je studie naar wens verloopt en je je kan vinden in de lesstof die je moet "doorworstelen", want het zijn best heftige vakken allemaal. Heb bewondering voor je hoe je je hier doorheen slaat. Knap hoor. Oke je wilt dit heel graag, dus dan sta je er ook echt achter, maar toch, het is en blijft een hele onderneming voor een half jaar.
    Des te fijner dat Els dan toch nu bij je is en even voor "afleiding" zorgt.
    Succes verder weer, Goede Paasdagen (5 en 6 april) toegewenst voor zover je dat daar meekrijgt, en veel zegen toegewenst in je studie en in je ontmoetingen.
    Hartelijke groeten van Dick en Gusta.