Akko Break - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Akko Break - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Akko Break

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

04 Maart 2015 | Israel, Akko

Shalom shalom,

Allereerst weer bedankt voor alle aandacht/reacties. Het doet me erg goed te weten dat er zo nu en dan mensen aan me denken.

Afgelopen week ben ik, vanwege de Purim vakantie, voor een paar dagen op bezoek geweest bij zusters in Akko. Of, voor degenen die hen kennen, bij de moeder van Margret en haar dochter Caroline. Dit was wel even spannend, want ik kende hen geen van beide goed, maar het was een geweldige ervaring. Ik werd erg gastvrij ontvangen en heb erg van mijn verblijf genoten.

Zij hebben mij geholpen om de stad te verkennen en ik moet zeggen dat het een bijzonder plekje is. De oude stad is echt oud en geeft je het gevoel dat je een paar eeuwen terug in de tijd gaat. Akko heeft verschillende lagen waaronder die van een kruisvaarder stad en die van een Ottomaanse stad. Het lopen door ridderzalen en tunnels is een bijzondere ervaring(en enigszins risicovol voor lange mensen). Het leuke is ook dat er nog zoveel overeind staat, waardoor er echt een oud sfeertje hangt. Ook erg leuk om gewoon door de straatjes te lopen en dan opeens een eeuwenoud kerkje tegen te komen etc etc.

Ook heb ik twee samenkomsten bij mogen wonen, één in Haifa en één in Kfar Yasif. Erg bijzonder en vooral de Arabische in Kfar Yasif zal me lang bijblijven. Die dienst werd gehouden in een simpel onopvallend zaaltje. Er waren ongeveer 30 mensen denk ik en de dienst was uiteraard in het Arabisch, maar werd gelukkig voor me vertaald door iemand die naast me zat. Het was erg fijn om Arabische broeders en zusters te horen zingen en bidden tot eer van God. Wat me ook lang bij zal blijven is de gastvrijheid die mij betoond werd na de dienst. Ik denk dat ik door letterlijk iedereen apart ben welkom geheten en ik hoorde achteraf dat de moeder van Margret meerdere uitnodigingen(voor eten/bezoek) heeft moeten afslaan, omdat ik de volgende dag al weer weg ging. Erg warm en erg gastvrij, een voorbeeld voor de wereld wat dat betreft.

Ook heb ik nog wat in Haifa rondgelopen en heb ik daar de mooie tuinen mogen bezichtigen. Een groot deel van de tuinen kon je echter alleen via een tour bezichtigen en die tour begon bovenaan de berg/heuvel(In Israël noemt men elke heuvel een berg en elk stroompje een rivier). Toen ik echter boven was gekomen, bleek de laatste tour net te zijn vertrokken.... beetje jammer.

Hoe dan ook ik heb veel mee mogen maken. Wandelingen, natuur, geschiedenis, diensten, goede gesprekken, gastvrijheid, lekker eten, zee, architectuur etc etc. Ik ben er erg dankbaar voor! Nu nog een paar daagjes vrij, waarin ik nog naar Mitzpe Ramon zal gaan, en dan gaan we daarna weer aan de studie, maar daar horen jullie later wel weer van.

Hartelijke groeten en Gods zegen aan jullie allen!



  • 05 Maart 2015 - 14:29

    Heit:

    Hoi Joop, fijn dat je het zo naar je zin hebt en mooie en fijne belevenissen meemaakt.
    Ik ga nu je foto's nog even bekijken.

    groet
    Heit

  • 09 Maart 2015 - 22:47

    Geart:

    Mooi Joop, ziet er goed uit daar! En fijn ook dat je broeders en zusters ontmoet waar je ook maar bent. Het is heel bijzonder om zo'n dienst mee te maken!

    Veel zegen daar vriend,

    Geart

  • 11 Maart 2015 - 13:24

    Dick En Gusta Groenendijk:

    Hoi Joop,

    Liep een beetje achter met berichten lezen, vanwege het feit dat wij het een beetje druk hadden afgelopen tijd. O.a. met onze slaapkamer aanpassen/veranderen, maar zelfs ook nog even in het ziekenhuis gelegen vanwege het besmettelijke NOROVIRUS. Vanwege mijn ene nier en snel uitdrogen en geen medicatie kunnen innemen, bleek dit helaas noodzakelijk. Afijn het is weer goedgekomen en na 4 dagen was ik weer thuis. Nu even de achterstand ingehaald (wat je berichten betreft) en lees hele bijzondere verhalen/belevenissen van je, wat je allemaal in zo'n relatief korte tijd al hebt geleerd/beleefd en gezien. Bijzonder ook hoe je het allemaal verwoord. Begrijpelijk dat je dit soort ervaringen en foto's met anderen wilt delen. dank dan ook daarvoor. Natuurlijk beleef je Israël en Jeruzalem pas echt als je er zelf geweest bent, maar ja dat is niet voor iedereen weggelegd. Dus fijn als we dan door jouw verhalen er toch iets van mee kunnen maken en kunnen "proeven". Intussen zal je vakantietijd er wel op zitten en ben je weer aan de slag. We zien weer uit naar de volgende verslagen.
    Hartelijke groeten, succes met de studie en veel Zegen toegewenst in je werk en bij de ontmoetingen met allerlei verschillende mensen.
    Dick en Gusta.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 7984

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Studie in Israël

Landen bezocht: