Bijbels uitdelen en Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Bijbels uitdelen en Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Bijbels uitdelen en Jeruzalem

Door: J.S.

Blijf op de hoogte en volg Joop

25 Februari 2015 | Israel, Jeruzalem

Goedendag mensen,

(Allereerst even de opmerking dat jullie je ook kunnen aanmelden voor de mailinglijst van mijn verslagen. Dan krijg je een mail zodra ik een nieuw verslag geschreven heb. Misschien handig voor mensen die dat niet wisten.)

De Ulpan is afgelopen! Eigenlijk al een week geleden, maar ik schrijf nu pas weer. De zes weken intensief Hebreeuws leren zijn dus voorbij en nu hebben we twee weken vrij, om vervolgens aan het semester te beginnen. Tijdens het semester zal ik ook weer Hebreeuws lessen volgen, maar iets minder intensief. Dat moet ook wel, want anders kan ik er geen andere vakken naast volgen.

Ik had het al eens eerder laten weten, maar de universiteit had dus een heel aantal vakken, die ik wilde volgen, laten vallen. Er is nog een poging gedaan om die vakken te redden, maar dit is niet gelukt. Nu moet ik dus andere, wellicht iets minder interessante/relevante vakken volgen. Het is echter niet anders. Ook ben ik professors aan het aanschrijven om wellicht een internship te doen. Het zou geweldig zijn als dat lukt, want dan kan ik toch nog flink wat relevante ervaring op doen.

Verder heb ik nu dus vakantie en heb ik al het een en ander mogen doen en ben ik ook nog van plan het een en ander nog te gaan doen in deze vakantie. Zo heb ik bijvoorbeeld zondag mee mogen helpen met het uitdelen van bijbels, oude en nieuwe testamenten, aan Joden hier in Be'er Sheva. Dit was bijzonder en aangenaam om te mogen doen. Degenen die een bijbel in ontvangst namen, waren er erg blij mee. Er waren echter ook een paar mensen die wat minder aangenaam reageerden en zelfs dreigden met knokploegen.. Het viel achteraf allemaal mee.

Maandag ben ik vervolgens met een zuster uit Texas naar Jeruzalem geweest. Het was erg prettig om nu eens in Jeruzalem te lopen zonder groep of begeleiding. Op deze manier hebben we veel mooie dingen mogen zien en zijn we ook op plekken geweest waar we anders waarschijnlijk niet geweest zouden zijn. We hebben achtereenvolgens de plekken bezocht waar Jezus is geweest(of in ieder geval daar in de buurt) en hebben daar ook de betreffende teksten bij gelezen. Dat was erg bijzonder om te doen. Ook heb ik een souvenir gekocht, omdat de desbetreffende verkoper me tot 2 straten verderop lagere prijzen bood.

Wat ik verder nog ga doen, dat zien jullie vanzelf.

Bedankt voor de aandacht en hartelijke groeten!

  • 26 Februari 2015 - 13:36

    Aafke:

    Ha Joop,

    Volgens mij geniet je al van je vrije dagen? Leuk dat je alweer wat hebt geschreven op je blog en dan de foto’s van Bethesda, dat er nog zoveel van over is had ik niet gedacht.) En nog Bijbels uitgedeeld ook, weer een ervaring erbij, mochten ze misschien kiezen of ze een oude, nieuwe of een complete Bijbel wilden en houd je daar dan een verhaaltje bij? Mooi zeg, dat je nog een keer op je gemak die speciale plaatsen in Jeruzalem hebt bezocht, daar krijg je dan ook weer een ander gevoel bij. Vanmorgen een mooie verklaring gehoord van Bertus Hendriks, midden-oosten-deskundige bij Inst.Clingendaal over de oude papieren die het christendom heeft en dat wij het MO als Islam-gebied zien, maar dat er vanouds en voor het ontstaan van de islam( bv in Egypte)heel veel christenen woonden en nog wonen. Dit nav de ontvoering van christenen uit Syrie door IS en hun motivatie dat het om kruisvaarders zou gaan. Wel fijn om ook eens te horen dat een deskundige een ander beeld kan neerzetten van het christendom in deze contreien. In elk geval Joop, je bent goed op dreef met je blogs en we skypen binnenkort weer even. liefs mem

  • 01 Maart 2015 - 21:36

    Henry Van De Kamp:

    Hallo Joop,

    Een eerder poging om te reageren mislukte (reactie plaatsen lukte niet).

    Leuk om je zo te volgen en de beelden er bij te kunnen zien.
    Ik ben nog nooit in Israël geweest (Paula wel), maar alleen het zien van het land geeft al bepaalde positieve kriebels.
    Je hebt intensief Hebreeuws gestudeerd, schrijf je.
    Heb je (al) iets aan deze kennis bij het lezen van de Bijbel?
    Wat is je uiteindelijke doel met deze studie(s)?

    Wat een ervaring ook om Bijbels uit te mogen delen.
    Ik dacht dat evangeliseren in Israël verboden was, maar Bijbels uitdelen mag dus blijkbaar wel?

    Geniet van je vrije dagen en van dat kostelijke land.

    Hartelijke groet,

    Henry

  • 04 Maart 2015 - 00:13

    Sietse En Jenny:

    Ha Joop!
    Wat leuk om je verhalen te lezen! En Hebreews leren ... vroeger heb ik (Jenny) ook eens een poging gedaan mbv een pocketboekje. Het lijkt ons wel heel uniek om in Israel rond te lopen. Plaatsen uit de bijbel gaan dan echt voor je leven. Wij zijn er zelf nog nooit geweest. Wie weet ooit nog eens ...
    Daan zit nu in Estland. Zijn schip gaat voor een aantal weken in dok. Het gaat goed met hem en hij heeft het naar zijn zin.
    Hartelijke groeten en we blijven voor je bidden!
    Sietse en Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 8001

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Studie in Israël

Landen bezocht: