Nog even Ulpan - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Nog even Ulpan - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Nog even Ulpan

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Joop

07 Februari 2015 | Israel, Beër Sjeva

Allo allo,

Deze week is ook al weer voorbij. We hebben hier niet uitzonderlijk bijzondere dingen gedaan, maar ik zal wel even een kort overzichtje geven.

De Ulpan (modern Hebreeuws) is over twee weken afgelopen. In die laatste week zullen wij dan ook afsluitingstoets moeten maken en dat wordt wellicht wel wat pittig. Verder was ik deze week erg blij, omdat ik al mijn vakken in Groningen van het afgelopen semester in ieder geval met een voldoende heb afgerond.

Afgelopen week ben ik ook bezig geweest met mijn vakkenpakket voor komend semester. Ongeveer de helft van mijn vakken waren namelijk geannuleerd omdat er te weinig animo voor was. Nu had ik echter vernomen dat, als men genoeg mensen kan vinden, de Universiteit heropening van het vak zal overwegen. Dus ben ik hard op zoek gegaan om mensen te vinden voor de vakken die ik wil volgen.. Waarschijnlijk gaat dat voor een deel wel lukken.

Ook hebben wij te horen gekregen dat men hier op de universiteit verschillende soorten vrijwilligerswerk aangeboden krijgt. Één daarvan is vrijwilligerswerk met vluchtelingen in Arad, een stadje dichtbij Beer-Sheva. Dit sprak mij erg aan en ik hoop daar morgen of volgende week mee te kunnen beginnen.

Gisteren ben ik even alleen wezen wandelen en heb ik de Negev Memorial bezocht. Een monument dat opgericht is ter ere van het bataljon dat dit gebied verdedigd heeft in de oorlog van 1948. Vandaar heeft men een mooi uitzicht over de stad Beer-Sheva, maar een erg mooie stad is het niet :p

Vandaag ben ik met een aantal mensen naar kerk geweest en naar de picknick die daar op volgde. Het was een fijne dienst en het eten was verrukkelijk! Ook heb ik wat mensen ontmoet waar ik wellicht wat mee rond ga reizen/hiken.

Dat was het voorlopig weer mensen. Groeten aan iedereen en bedankt voor jullie aandacht!

Joop

  • 12 Februari 2015 - 21:18

    Ria:

    hoi Joop,

    Wat leuk om te lezen wat je meemaakt in Israël.
    Fijn dat je een leuke gemeente hebt gevonden.... lekker met elkaar picknicken, klinkt goed.
    Ik zag dat je Massada bezocht had, ik ben er zelf 25 jaar geleden ook geweest en ben toen voor zonsopgang omhoog geklauterd. Ik herinner me nog goed dat het een hele klim was, zeker als je nog half slaapt ;-) Ik hoorde dat ze tegenwoordig ook makkelijkere manieren hebben om boven te komen, hoe ben jij naar de top gegaan?
    Veel sterkte met het Ulpan en nog een hele mooie tijd gewenst!

    groetjes t. Ria

  • 12 Februari 2015 - 22:15

    Dick En Gusta Groenendijk:

    Hoi Joop,

    weer even je bevindingen gelezen. als ik zo de statistieken bekijk, wordt het vele malen bekeken. aan aandacht geen gebrek wat dat betreft. echter de reacties vallen misschien wel wat tegen, mits mensen je natuurlijk via je email berichten of anders. maakt niet uit voor jou denk, want je kunt toch niet alles beantwoorden, daar heb je het veel te druk voor naast je studie, dingen uitvinden, dingen bezichtigen. Wat een markant gebouw trouwens is het Memorial. zal wel heel indrukwekkend zijn als je daar bij staat. Wíj zijn afgelopen zondag bij de Soldaat van Oranje Musical in de theaterhangaar in Katwijk/Leiden geweest. Ook zo'n indrukwekkende musical over de oorlog, en het verzetswerk dat is verricht. Mocht die nog draaien als je weer terug komt (volgens mij wel, want hij wordt steeds verlengd) is het echt een aanrader om heen te gaan. Vanuit Alphen is het natuurlijk een stuk korter bij dan vanuit Stiens. Nu dat is aan jou uiteraard, wat je daarmee doet. Eerst maar eens de "rit" volmaken tot eind juni nietwaar, en veel indrukken etc. opdoen. Die foto van die vlinder in de woestijn is ook wel heel bijzonder. hoe heb je hem gevonden. Die is vast niet zomaar op je pad gekomen.......
    Nou hartelijke groeten maar weer en tot het volgende bericht.
    Dick en Gusta.

  • 13 Februari 2015 - 15:29

    Joop Hoekstra:

    Hallo,

    Wij hebben de top via de achterkant beklommen en zijn er via de voorkant weer afgedaald. Het pad naar beneden heet, als ik het me goed herinner, snake stairs en is inderdaad een flinke klim. De achterkant is echter een stuk makkelijker en dat is ook de weg die de Romeinen zijn gegaan toen ze de burcht innamen.

    De vlinder heb ik inderdaad wel mijn best op gedaan want hij vloog steeds weg...

  • 14 Februari 2015 - 21:18

    Taeke:

    He Joh, die vlinder dat is dezelfde soort als Lourens op de foto had gezet tijdens onze roadtrip! :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 8003

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Studie in Israël

Landen bezocht: