Vlucht, aankomst en eerste dag - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu Vlucht, aankomst en eerste dag - Reisverslag uit Beër Sjeva, Israel van Joop Hoekstra - WaarBenJij.nu

Vlucht, aankomst en eerste dag

Door: Ja, ik dus

Blijf op de hoogte en volg Joop

08 Januari 2015 | Israel, Beër Sjeva

Hallo beste mensen,

Woensdag 6 januari brachten Els en haar ouders mij naar schiphol(Dank jullie wel daarvoor). Daar aangekomen begaven wij ons naar de plek waar ik moest inchecken. In mijn hoofd ging dat ongeveer zo: Balie 28, 29, 30, 31 en ah 32 ... oh veel gewapende mannen en een paar vrouwen. Ja daar moest ik zijn. Daar heb ik veel te kort voorlopig afscheid genomen en ben ik mij gaan inchecken. Mijn tas en ik zijn daar op meerdere plekken grondig door elkaar geschud, maar we mochten gelukkig wel mee, uiteindelijk.

De vlucht verliep vrijwel vlekkeloos, dus daar hoef ik weinig over kwijt, behalve dat ik de Heer daarvoor erg dankbaar ben natuurlijk. Aangekomen in Tel Aviv ging ik op zoek naar vervoer naar Beer-Sheva en ik vond dat in het vervoermiddel 'trein'. Met de trein ben ik toen naar Beer-Sheva gegaan en vandaar te voet naar de Ben-Gurion University. Het weer was trouwens verschrikkelijk, dus wat dat betreft had ik tot dusver beter in Nederland kunnen blijven.. Het regent aan een stuk door en het is hier alles behalve kortebroekenweer. Mij is echter ook voortdurend verteld dat dit zeldzaam was en dat dit de slechtste dag zou zijn tijdens mijn verblijf hier.

Bij de universiteit werd ik ontvangen door Nitsan, de Dorms Councelor die, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, een meisje is. Ik heb dit meisje in al mijn mails met mr. Nitsan aangesproken.... Dat was een goed begin dus. Zij heeft mij heel aardig rondgeleid en mij mijn kamer laten zien. Daar schrok ik wel even van, want die kamer was en is best smerig. Het rook raar en er lag overal stof en andere dingetjes. Ook lag er rauw stinkend vlees op de tafel.. Het is geen plek waar ik zonder schoenen zou gaan lopen. Dit alles bracht mij tot de conclusie dat ik niet heel veel ga koken tijdens mijn verblijf hier en dat ik mij liever was in het zwembad.

Mijn kamergenoten lijken verder heel aardig en wellicht kunnen we er met zijn allen weer een leuke kamer van maken.. Die avond heb ik nog even gebeld met Els, dit duurde echter maar kort want het bellen kostte ongeveer 3 euro per minuut en dat was vrij funest voor mijn beltegoed. De volgende dag, die qua weer erg veel op de vorige leek, heb ik wat andere studenten van het programma ontmoet en heb ik wat spullen gekocht en geregeld die ik nodig ga hebben. Een dezer dagen ga ik trouwens op zoek naar een gemeente hier in de buurt, dus mochten mensen een gemeente in Beer-Sheva kennen dan houd ik mij daarvoor zeer aanbevolen. Dat was het voorlopig wel weer, zodra er iets nieuws gebeurt dan horen jullie het wel.

Hartelijke groeten en bedankt voor al jullie gebeden!

Joop

  • 11 Januari 2015 - 12:23

    Aafke:

    ha Joop, jij bent snel met je eerste blog! Ik dacht vandaag 'even kijken of hij al iets heeft geschreven' en zowaar het was zo..). Gelukkig wisten we al dat je goed was aangekomen en nu lezen we over een smerige kamer, volgens Riemke wordt het tijd dat je hier iets aan gaat doen..je krijgt trouwens een dikke knipoog van haar.) Op het oog is het wel een aardige kamer vinden wij, we zijn heel benieuwd naar je excursies die je na 6 jan al hebt gemaakt bv naar de Dode Zee en meer? Vandaag ben je denk ik al weer flink aan de slag, zo na de Sabbath, ik hoop dat je binnenkort meer reacties krijgt, ook vwb het vinden van een christengemeente in de buurt. Veel liefs van ons allen, heit en Taeke moeten dit nog lezen. Hoyhoy!volgens Riemke zijn we er aardig ondersteboven van)

  • 11 Januari 2015 - 12:48

    Taeke:

    Nu heb ik t ook gelezen. Heb je dat vlees nog even lekker soldaat gemaakt? :P
    Klinkt alsof het avontuur gelijk goed van start is gegaan. Have fun and be safe.

  • 11 Januari 2015 - 13:03

    Sjieuwke:

    Hoi Joop, leuk om je berichtje te lezen. Wij hopen dat je een mooie en positief onvergetelijke tijd mag hebben in Israel. Het is natuurlijk een op alle gebieden andere wereld dan Nederland.Veel succes met alles wat je gaat doen en we lezen graag het vervolg van je avonturen.

  • 11 Januari 2015 - 13:49

    Aafke:

    he Joop, Taeke is altijd geinteresseerd in vlees:)

  • 11 Januari 2015 - 14:47

    Frits:

    Hoi Joop, je moet maar zo denken: je begint gewoon onderaan de ladder. Slecht weer, Vies en ongezellig huis, bedorven vlees, je kent niemand en je zoekt een gemeente. En vervolgens klim je de komende tijd de ladder op en eindig je met: Prachtig weer, Kraakschoon en supergezellig huis, heerlijk eten, volop vrienden en broeders en zusters. Beter zo, dan andersom ... toch ? ;-)

  • 11 Januari 2015 - 17:17

    Jan:

    Dag Joop, leuk dat je een blog bij gaat houden. Zo kunnen wij ook volgen wat je meemaakt. We wensen je een bijzondere tijd toe en hopen dat je met veel mensen van diverse achtergronden kennis zult maken. Jan en Lucia

  • 13 Januari 2015 - 12:11

    Dick En Gusta Groenendijk:

    Hoi Joop,
    kreeg een mail van je moeder, tezamen met je blog waarop we je kunnen volgen de komende maanden als je in Israël bent voor je stage. Je vriendin Els, je familie en vrienden achterlatend voor deze periode zal niet gemakkelijk geweest zijn, maar gelukkig is het overbrugbaar, zullen we maar zeggen.
    Jij gaat ongetwijfeld heel veel wijsheid, indrukken, ervaringen etc. op doen, en met wat je zoal geschreven hebt, beleef je al het nodige. Het kleeft denk ook wel een beetje aan je..... (mag ik dat zo schrijven!). Ik ben zo vrij geweest om onze dominee een mail te sturen met de vraag of hij soms een gemeente kent in Beer-Sheva. Nou hoop ik dat hij mij begrijpt want boven aan in je blog staat Beër-Sjeva?! Net even anders geschreven dus! Onze dominee is al verschillende malen via een reisorganisatie gevraagd om reisleider te zijn en met groepen mensen naar Israël geweest. Afgelopen oktober nog met mensen uit onze gemeente e.o. Hij is er vol van, dus wellicht kan hij je verder helpen. Als ik wat weet dan bericht ik het je. En misschien heb je in de tussentijd zelf al wel wat "gevonden".
    Nou het allerbeste toegewenst Joop en tot schrijfs maar weer.....
    Hartelijke groeten van Dick en Gusta.

  • 13 Januari 2015 - 13:00

    Gusta Groenendijk:

    Hoi Joop,
    Zoals in mijn vorige bericht gemeld, heb ik aan onze dominee nagevraagd of hij wat wist. Zie hieronder zijn reactie:

    "Hallo Gusta,
    Berseba (in het Hebreeuws zeg je zo iets als ‘Beersjeva’) ligt in het zuiden van Israël aan het randje van de woestijn. Ik ben er niet vaak geweest en dan alleen doorheen gereden. Ik heb even gezocht, maar ik heb geen informatie over kerken daar gevonden. Als er dus al één is, zou het een Roomskatholieke of een Anglicaanse kerk moeten zijn. In Jeruzalem zijn wel veel kerken (ook Internationaal), maar dat ligt toch wel ver van Berseba af.
    Als ik nog wat vind, laat ik het weten.
    Groeten,
    Hans van Dalen"

    Heb in ieder geval mijn best voor je gedaan, maar ben bang dat je hier niet zo veel mee kan. Maar misschien komt toch iemand anders nog met iets, of heb je zelf al wat "gevonden". Mocht onze dominee toch nog wat vinden, dan laat ik het je weten. Ik vind het op zich al bijzonder dat hij de moeite neemt om het op te zoeken. Alleen al daaruit blijkt zijn liefde voor Israël en voor zijn medemens om te kunnen en mogen helpen, als dat mogelijk is.

    Hartelijke groeten, Gusta.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 29 Dec. 2014
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 8009

Voorgaande reizen:

07 Januari 2015 - 28 Juni 2015

Studie in Israël

Landen bezocht: